انواع بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای

افرادی که دارای مشاغل خاص می‌باشند که در آن تخصص حرف اول را می‌زند و در اصل به عنوان افراد حرفه‌ای در زمینه کاری خود به حساب می‌آیند؛ می‌توانند از بیمه مسئولیت حرفه‌ای استفاده کنند.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد و ارائه دهنده خدمات مناسب برای صاحبان مشاغل حرفه‌ای می‌باشد. بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای صاحبان کسب و کار که به صورت حرفه‌ای کار خود را آغاز کرده‌اند و در برابر افرادی که در زمان استفاده از خدمات آن‌ها دچار خسارت‌های مالی شده‌اند؛ تعلق می‌گیرد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای، تمام خسارت‌های جانی و مالی را که به دلیل قصور و خطا برای دیگران در رابطه با شغل مورد نظر، را جبران می‌نماید. البته دسته بندی‌های متنوعی برای بیمه مسئولیت حرفه‌ای وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع شغل و حرفه‌ای که هر فرد از آن بهره‌مند شده است؛ متغیر خواهد بود.

افرادی که تمایل به استفاده از بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای دارند؛ ابتدا باید از شرایط آن اطلاع داشته باشند. یکی از شرایط استفاده از بیمه مسئولیت حرفه‌ای، داشتن گواهینامه معتبر در رابطه با شغل مورد نظر است.

انواع بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای

انواع بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای عبارت است از:

  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای پیراپزشکان
  • بیمه مسئولیت مراکز درمانی
  • بیمه مسئولیت مهندسان و طراحان
  • بیمه مسئولیت مدیران و مربیان مهد
  • بیمه مسئولیت غریق نجات در استخر
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای استفاده از آسانسور
  • مسئولیت مدنی برای واحد‌های اقامتی و گردشگری

در ادامه هر یک از انواع بیمه مسئولیت را بررسی خواهیم کرد.

1. آشنایی با بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان

با توجه به این بیمه نامه، در صورت بروز خطا در روند کاری پزشکان، تمامی آسیب‌هایی که از عملکرد پزشک بر روی بیمار صورت گرفته است؛ تحت پوشش بیمه قرار داده می‌شود. مسئولیت مدنی برای حرفه پزشکان تا میزان تعهداتی که در بیمه ثبت گردیده است انجام می‌شود. مدت اعتبار بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان یکساله است.

2. بیمه مسئولیت حرفه‌ای پیراپزشکان

زیر مجموعه‌ای که برای پیراپزشکان در نظر گرفته شده است از جمله: ماما‌ها، دندانپزشکان و فیزیوتراپیست‌ها هستند. بیمارانی که در هنگام استفاده از خدمات پیراپزشکان دچار مشکل شوند؛ مشروط به این که مشکل ایجاد شده برای بیمار غیر عمدی باشد؛ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

بیمه مهندسین

3. بیمه مسئولیت برای مراکز درمانی

افرادی که به عنوان مراجعه کننده به مراکز درمانی برای برطرف کردن نیاز‌های جسمی و روحی خود وارد می‌شوند؛ در صورتی که مراکز درمانی در انجام دادن وظایف خود نسبت به آن‌ها دچار سهل انگاری شوند؛ باید هزینه قصور را پرداخت نمایند. بیمه مسئولیت حرفه‌ای در این زمینه، مراکز درمانی را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد؛ البته در صورتی که قصور پیش آمده، از جانب مسئولین مراکز درمانی غیر عمدی باشد.

4. بیمه مسئولیت برای مهندسین و طراحان

در بیمه مسئولیت مهندسین، اشتباهات رایج در کار از جمله: اشتباه در طراحی و محاسباتی که در فرایند کسب و کار به وجود می‌آید؛ بر عهده بیمه گذار می‌باشد.

زمانی که کارگران در عملیات‌های ساختمانی در فرایند کاری خود در طول مدت کار، با آسیب‌های جدی بدنی یا مالی رو به رو می‌شوند؛ بیمه گذار به صورت قانونی مقصر شناخته می‌شود. بنابراین بیمه گر با توجه به مقصر شناخته شدن بیمه گذار، ابتدا باید مدارک و مستندات لازم را برای پرداخت خسارت را از جانب بیمه گذار دریافت نماید.

5. بیمه مسئولیت برای مدیران و مربیان مهد کودک

مهد کودک مکانی برای نگهداری کودکان سه سال به بالا می‌باشد؛ به همین دلیل افرادی که مدیریت چنین مکان‌هایی را در اختیار دارند باید محیط سالم و بدون خطری را برای کودکان فراهم آورند.

البته با توجه به رعایت استاندارد‌های لازم برای مهد کودک‌ها، باز هم امکان بروز حادثه برای کودکان وجود دارد. برای جلوگیری از هزینه‌هایی ناشی از آسیب‌های بدنی، که در مهد کودک‌ها اتفاق می‌افتد؛ بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران بسیار کمک کننده خواهد بود.

خطراتی که در مهد کودک، احتمال وقوع آن برای کودکان افزایش پیدا می‌کند از جمله: برگزاری تور‌های یک روزه برای کودکان، وسایل کاربردی که شامل: سرسره، حوض و استخر است. مدیران مهد کودک با استفاده از بیمه مسئولیت حرفه‌ای خود را در برابر تمامی هزینه‌های ناشی از خسارت‌های احتمالی در محیط کار ایمن می‌سازند.

بیمه مسئولیت مهد کودک

6. بیمه مسئولیت غریق نجات استخر

افرادی که در استخر در برابر استفاده کنندگان از تجهیزات آن خدماتی را ارائه می‌دهند؛ تحت پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای قرار داده می‌شوند. البته مدیر استخر به عنوان بیمه گذار که از خدمات غریق نجات در کادر خود استفاده می‌کند؛ باید مجوز‌های لازم را در رابطه با غریق نجات دریافت کرده باشد.

7 .بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای استفاده از آسانسور

یکی از وسایل کاربردی که در بسیاری از ساختمان‌ها وجود دارد؛ آسانسور می‌باشد. هر مجتمع یا مجموعه‌ای در قبال استفاده از آسانسور و همین طور نصب و نگهداری از آن، در برابر خطرات احتمالی برای استفاده کنندگان تعهد دارد.

  • نکته

یکی از مطالب مهمی که در رابطه با بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای برای آسانسور‌ها وجود دارد؛ خسارت‌های مالی را در بر نمی‌گیرد. تنها تعهداتی که بیمه گر در رابطه با این نوع از بیمه نامه انجام می‌دهد از جمله: مسئولیت در برابر آسیب‌های بدنی، برای افرادی که از آسانسور استفاده می‌کنند.

8 .مسئولیت مدنی برای واحد‌های اقامتی و گردشگری

اگر در طول مدت اقامت در هتل و یا اقامتگاه‌ها برای مسافران مشکلاتی از قبیل: آسیب‌های بدنی یا صدمه‌های مالی به وجود آید؛ مسئولیت آن را بیمه گذار متقبل می‌شود.

البته بیمه گر نیز با توجه به تعهدات و سقف بیمه‌ای که برای بیمه مسئولیت حرفه‌ای واحد‌های اقامتی انجام شده است؛ آن‌ها را بررسی می‌کند و طبق ارزیابی‌های لازم تمامی صدمات مالی را پرداخت می‌کند. البته در رابطه با صدمات مالی که بیمه گر آن را زیر نظر بیمه قرار داده است شامل: صدمات مالی وارد آمده بر خودرو‌های مهمانان که در قسمت پارکینگ واحد اقامتی قرار داده شده است؛ بنابراین سایر صدمات مالی که به غیر از این مورد، تحت پوشش بیمه قرار داده نمی‌شود.

هر کسب و کار حرفه‌ای باید در قبال انجام دادن وظایف خود، نسبت به مشکلات و سهل انگاری‌هایی که در حین کار صورت می‌گیرد؛ مسئولیت حرفه‌ای خود را نادیده نگیرد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای، تمامی نگرانی‌های مالی و جانی را در زمینه کاری تا حدودی برطرف ساخته است. هر کسب و کار، اگر به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است؛ باید از بیمه مسئولیت حرفه‌ای بهره‌مند شود تا بتواند از مزیت‌های آن استفاده کند. این بیمه را از نمایندگی‌های معتبر بیمه مسئولیت اصفهان با شرایط ویژه تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *