خسارت‌های خودرو که تحت پوشش بیمه

افرادی که به تازگی اقدام به خرید خودرو می‌کنند؛ نه تنها باید بیمه شخص ثالث را از نمایندگی‌های معتبر بیمه شخص ثالث در اصفهان تهیه کنند، بلکه ضرورت استفاده از بیمه بدنه برای اتومبیل و خرید آن از نمایندگی بیمه بدنه در اصفهان یکی از احتیاجات مهم برای دارندگان خودرو می‌باشد.
با توجه به اطلاعات کمی که صاحبان خودرو در رابطه با بیمه بدنه اتومبیل دارند؛ تنها از بیمه شخص ثالث استفاده می‌کنند؛ در نتیجه وجه تمایزی بین بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه قرار نمی‌دهند.

البته انواع خسارت‌های خودرو که تحت پوشش بیمه نیستند در هر شرایطی متفاوت می‌باشد که با توجه به آن، بیمه تمامی خسارت‌های ایجاد شده برای اتومبیل را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد.

یکی از سوالات رایجی که همواره صاحبان خودرو نسبت به بیمه بدنه در ذهن خود دارند؛ به این شکل است که چه خساراتی تحت پوشش بیمه بدنه نیستند؟

در بیمه بدنه اتومبیل، برخی از خسارت‌های وارد آمده بر اتومبیل، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. البته در مواردی که صاحب خودرو تمایل به پرداخت حق بیمه بالا‌تری‌ داشته باشد؛ در این شرایط، از بخش‌های دیگر بیمه بدنه می‌تواند استفاده کند.

انواع خسارت اتومبیل که بیمه نمی‌شوند

بسیاری از خساراتی که در طول زمان استفاده از اتومبیل به وجود می‌آیند؛ تحت پوشش بیمه بدنه اتومبیل قرار داده نمی‌شوند. برخی از اتفاقات که به مرور زمان به وجود می‌آیند از جمله: شورش، جنگ، تهاجم، انقلاب، اعتصاب و اغتشاش که می‌توانند خسارت‌هایی را به صورت خواسته یا ناخواسته بر روی اتومبیل به وجود آورند؛ تحت پوشش بیمه قرار داده نمی‌شوند.

البته برخی از شرکت‌های بیمه، حوادثی مانند: سیل و زلزله و فوران آتشفشان را تحت پوشش بیمه‌ای ‌خود قرار می‌دهند. گاهی اوقات، اتومبیل به دست ماموران انتظامی توقیف می‌شود؛ در زمان توقیف اتومبیل به دست ماموران نیروی انتظامی، امکان ایجاد خسارت‌هایی بر روی اتومبیل وجود دارد؛ در این رابطه، شرکت‌های بیمه‌ای ‌هیچ پوششی را برای بیمه بدنه در نظر نگرفته‌اند.

در برخی از موارد، خسارت‌های وارد آمده، بر روی اتومبیل به دست مالک اتومبیل ایجاد می‌شود؛ در این شرایط، شرکت‌های بیمه، هیچ هزینه‌ای ‌را به عنوان خسارت برای اتومبیل در نظر نمی‌گیرند و شامل حال بیمه نمی‌شود.

نداشتن گواهینامه، یکی از خسارت‌هایی که همواره به بدنه اتومبیل وارد می‌شود از رانندگی غیراصولی و نداشتن گواهینامه به وجود می‌آید. اگر در زمان استفاده از اتومبیل، حادثه‌ای ‌شکل بگیرد؛ اما صاحب خودرو فاقد گواهینامه راهنمایی و رانندگی باشد؛ بیمه هیچ خسارتی را برای اتومبیل در نظر نمی‌گیرد.

مسابقه اتومبیل رانی

حتی در مواردی که راننده اتومبیل دارای گواهینامه باشد؛ اما تاریخ انقضای آن گذشته باشد؛ شرکت بیمه هیچ خسارتی را پرداخت نمی‌کند. اگر در حین رانندگی مشکلی یا حادثه‌ای ‌به وجود آید؛ اما راننده در حالت عادی مشغول به رانندگی نبوده است؛ بیمه بدنه به آن تعلق نمی‌گیرد.

البته باید فرض این ادعا ثابت شود که فرد در حالت عادی رانندگی نمی‌کرده است. مصرف مشروبات الکلی و همین طور استفاده بیش از اندازه از مواد مخدر، حالت‌های غیرعادی را برای راننده به وجود می‌آورد. گاهی اوقات، در مسابقات اتومبیل رانی، در جریان مسابقه خسارت‌هایی به اتومبیل وارد می‌شود؛ در این مرحله شرکت‌های بیمه هیچ خسارتی را پرداخت نمی‌کنند.

البته نکته‌ای ‌که در مورد این بند بیمه برای نپرداختن خسارت در مسابقات اتومبیل رانی وجود دارد؛ نسبت به توافقات دیگری می‌باشد که بین دو طرف صورت گرفته باشد.

اگر بین صاحب اتومبیل و شرکت بیمه در این مورد توافقاتی شکل گرفته باشد؛ شرکت بیمه خسارت‌هایی وارد آمده به اتومبیل را جبران می‌کند. اتومبیل‌هایی که مواد منفجره و قابل اشتعال را حمل می‌کنند؛ شامل بیمه بدنه نمی‌شوند.

البته موادی که نیاز اتومبیل را برای سوختگیری مهیا می‌کند از این قاعده مستثنی می‌باشد.

انفجار هسته ای

خسارت‌هایی که در هنگام بارگیری برای اتومبیل به وجود می‌آید شامل:

  • بارگیری اضافه
  • سوار کردن بیش از حد مسافر
  • بارگیری
  • تخلیه بار

یکی از خسارت‌های دیگری که تحت پوشش بیمه بدنه قرار نمی‌گیرد؛ خسارت ناشی از انفجار‌های هسته‌ای ‌می‌باشد.

انفجار‌های هسته‌ای ‌که به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم ضرر‌هایی را بر روی اتومبیل به وجود می‌آورد. با داشتن آشنایی بیشتر نسبت به بیمه بدنه و نوع خسارت و حتی پرداخت یا عدم پرداخت بیمه بدنه برای خسارت‌های وارد آمده به اتومبیل، به صورت قطع و یقین از خدمات بیمه استفاده می‌شود.

بنابراین هیچ تردیدی در استفاده از بیمه بدنه اتومبیل وجود نخواهد داشت و با اطمینان از تمامی قوانین و عملکرد‌های بیمه بدنه از آن استفاده می‌شود. البته بیشتر مواردی که تحت پوشش بیمه بدنه قرار داده نمی‌شوند؛ تمامی آن‌ها مربوط به رفتار‌های غیر شهروندی و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌باشد.

البته تعداد افرادی که در اجتماع از این شرایط برخوردار باشند؛ بسیار اندک هستند. اما برای آن دسته کم نیز باید شرایط و قوانین خاصی در این رابطه پایه ریزی شود تا بتوان عدالت اجتماعی را در همه زمینه‌ها برای افراد به وجود آورد.

با آگاهی از پوشش بیمه بدنه اتومبیل و دسته بندی‌های آن، حتی دانستن بخشی از حوادثی که تحت پوشش بیمه بدنه قرار داده نمی‌شوند؛ در انتخاب بیمه مناسب برای اتومبیل بسیار تاثیرگذار خواهد بود. داشتن اطلاعات جزئی در رابطه با بیمه بهتر از برخورداری از اطلاعات به صورت کلی می‌باشد؛ زیرا در اطلاعات جزئی، تمامی امور مربوط به بیمه به صورت جزء به جزء تشریح می‌شود و آگاهی بیشتری را برای استفاده کنندگان از بیمه بدنه به وجود می‌آورد.

در هر صورت بیمه بدنه برای اتومبیل یکی از ملزومات مهمی می‌باشد که صاحبان خودرو به آن نیاز دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *