انواع بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت اصفهان تعهد بیمه‌گذار در برابر ضررها و آسیب‌های مالی و جانی به افراد ثالث است. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بیمه مسئولیت تنها در صورتی خسارات را پوشش می‌دهد که مسئولیت آن بر عهده بیمه‌گذار باشد. این نوع بیمه، مسئولیت بیمه‌گذار در برابر سایر افراد است.

انواع بیمه مسئولیت

به طور کلی بیمه مسئولیت انواع مختلفی دارد اعم از:

  1. بیمه مسئولیت متقابل
  2. بیمه مسئولیت مدنی
  3. بیمه مسئولیت قراردادی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بیمه مسئولیت متقابل

انواع بیمه وجود دارد که یکی از آن‌ها بیمه مسئولیت متقابل می‌باشد. این نوع بیمه مسئولیت به تعهدات متقابلی که در برابر سایر افراد است؛ یعنی تعهدی یک جانبه از سوی یک شخص دیگر. در این نوع بیمه پوشش‌های زیادی وجود دارد که بسیار منعطف هستند و بر اساس شرایط بیمه‌گذار است. به علت محدود نبودن یا باز بودن شرایط و پوشش‌های این بیمه شرکت‌های بسیاری این نوع بیمه را ارائه نمی‌کنند و یا از قبول آن اجتناب می‌نمایند.

2. بیمه مسئولیت مدنی

بیمه مسئولیت مدنی شامل تعهداتی است که طبق قانون بیمه‌گذار موظف است که اگر حادثه یا اتفاقی به وجود آمد؛ بیمه‌گذار بایستی پاسخگو باشد. این بیمه نامه انواع مختلفی دارد که در هر شرایطی که فردی مسولیتی را بر عهده می‌گیرد، بیمه مسئولیت تعریف شده است. به علت اختلاف زیادی که در میزان ریسک مسئولیت‌های مختلف بیمه مسئولیت در انواع مختلف وجود دارد برخی از انواع بیمه مسئولیت عبارتند از:

– بیمه مسئولیت مدنی عمومی

با در دست داشتن این نوع بیمه، افراد می‌توانند در برابر زیان‌ها و ضررهای مالی و جانی غیر عمد در امور روزانه به افراد ثالث وارد می‌کنند، بیمه می‌شوند.

– بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای

در این نوع بیمه افراد تعهد در مقابل شخص ثالث در رابطه با شغلی که دارند تعهد می‌دهند. در حقیقت بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای انواع مختلفی دارد از قبیل بیمه مسئولیت کارفرما در برابر کارکنان، بیمه مسئولیت پزشکان، بیمه مسئولیت مهندسی و غیره می‌باشد.

بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای

– بیمه مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا

در واقع این نوع بیمه نامه تعهد تولیدکننده در برابر مصرف‌کننده است. بر اساس این نوع بیمه نامه اگر محصول تولید شده باعث به وجود آمدن زیان‌های مالی یا جانی برای مصرف‌کننده شود. این نوع بیمه مسئولیت طبق بیمه نامه ضررها و آسیب‌های وارد شده را جبران خواهد کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیمه مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا را افرادی که به عنوان فروشنده یا توزیع‌کننده فعالیت دارند می‌توانند استفاده کنند.

– بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان

این نوع از بیمه تعهد می‌کند که خطا، اشتباه یا کوتاهی پزشکان و پیراپزشکان را در عمل‌های جراحی، آزمایش‌ها و غیره مطابق با بیمه نامه بر عهده بگیرد. در این بیمه نامه کلیه تعهدات قانونی پزشک نسبت به بیمار، به شرکت بیمه انتقال می‌یابد و بیمه‌گردر زمان مورد نیاز پاسخگو خواهد بود.

در صورتی که پزشک درمان بیمار را شروع کرده باشد و یا دستور درمان را صادر کرده باشد بیمه مسئولیت پزشکان طبق بیمه نامه، تعهد پزشک را در مقابل بیمار بر عهده می‌گیرد. هر چند که درمان با رضایت کامل بیمار یا ولی قانونی او انجام شده باشد.

ضررهایی که در هنگام وقوع تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکان قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • غرامت فوت در بیمه مسئولیت پزشکان
  • غرامت نقص عضو در بیمه مسئولیت پزشکان
غرامت فوت

در صورتی که بیمار به دلیل سهل‌انگاری یا اشتباه پزشک یا پیراپزشک فوت کند، وارثین قانونی او می‌توانند برای دریافت غرامت اقدام نمایند. مبلغی که برای غرامت در نظر گرفته شده است مطابق با مبلغ دیه در ماه‌های عادی یا ماه‌های حرام است.

غرامت نقص عضو

چنانچه در اثر یک اشتباه یا قصور پزشک یا پیراپزشک بیمار دچار نقص عضو شد بیمه موظف است که خسارت را پرداخت کند. حداکثر مبلغ تعهد این خسارت توسط پزشک بیمه‌گذار تعیین می‌شود و بیمه مسئولیت پزشکان نیز بایستی مبلغ تعیین شده را به بیمار پرداخت نمایند.

مواردی خارج از پوشش بیمه مسئولیت پزشکان

  • با انجام هر نوع فعالیتی خارج از تعهد کاری و صنفی پزشکان و پیراپزشک.
  • هر نوع فعالیتی که در خارج از چهارچوب پزشکی و یا خلاف قوانین و مقررات جاری باشد.
  • مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر یا داروهای خواب‌آور که باعث کاهش تمرکز و هوشیاری پزشک شود و باعث می‌شود که او نتواند وظیفه و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد و دچار خطا و اشتباه گردد.
  • هر نوع خسارت ناشی از عدم النفع، عدم النفع در این مسئله به معنای محروم شدن از منفعت یا کسب درآمد به علت اتفاقاتی که رخ داده است.
  • هر نوع آسیبی که منشأ آن تشعشعات یونیزه کننده یا رادیواکتیو و انرژی هسته‌ای باشد؛ تنها در صورتی که استفاده از این موارد برای معالجه بیمار کاملا ضرورت دارد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین در ساختمان‌ها

– بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین در ساختمان‌ها

بر اساس آیین‌نامه‌های بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین، این افراد در ارتباط با طراحی، محاسبه ون بازرسی ساختمانی تحت پوشش قرار می‌گیرند. طبق قوانین بیمه مسئولیت، قانون نظام‌مهندسی ساختمان و شهرداری همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط مسئولیت مهندسین در مقایسه با مالکین ساختمان‌ها، افراد ثالث مانند همسایگان، عابرین و غیره همچنین کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار خواهد گرفت. مسئولیت بیمه‌ای با در نظر گرفتن آسیب‌های بدنی تا میزان دیه قانونی برای هر فرد و ضررهای مالی طبق درخواست مهندس طراح در نظر گرفته می‌شود.

– بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان

از دیگر زیرمجموعه‌های بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای می‌توان به بیمه نامه مسئولیت کارکنان اشاره کرد که مسئولیت کارفرمایان در قبال ضررهای ایجاد شده به کارکنان و کارمندان را بر عهده می‌گیرد. طبق این بیمه نامه در صورتی که حادثه‌ای اتفاق بیفتد، بیمه موظف است که تمامی زیان‌های مالی و جانی وارد شده را جبران نماید. در این بیمه نامه کارمندان استخدامی، قراردادی و حتی روزمزد با هم هیچ تفاوتی ندارند و همه کارمندان یا کارگران از مزایای این بیمه نامه برخوردار می‌باشند.

3. بیمه مسئولیت قراردادی

طبق قانون بیمه مسئولیت قراردادی که یک توافقنامه‌ای است که میان طرفین شکل می‌گیرد. این بیمه، تعهد افراد را در مقابل قرارداد کاملا صریح و روشن است که افراد به علت کم کاری یا کوتاهی بر عهده می‌گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *