بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

یکی از نمونه‌های اقساطی بیمه ثالث، بیمه شخص ثالث کوتاه مدت است که طرفداران و مخاطبان ویژه‌ای دارد که در ادامه بیشتر به این نوع بیمه نامه می‌پردازیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

کلیه افرادی که با از وسایل نقلیه اتومبیل یا موتورسیکلت استفاده می‌کنند به احتمال زیاد با بیمه نامه شخص ثالث آشنایی دارند، این بیمه نامه تحت عنوان بیمه نامه اجباری مسئولیت مدنی صاحبان وسایل نقلیه موتوری زمینی در قبال افراد ثالث است که در اصطلاح تحت عنوان بیمه شخص ثالث گفته می‌شود. الزامی بودن بیمه شخص ثالث در اصفهان برای حمایت از تمامی افرادی است که در حوادث رانندگی دچار ضررها و آسیب‌های جانی و مالی می‌شوند.

بیمه شخص ثالث تعهد دارد که خسارات جانی یعنی دیه فوت و نقص عضو همچنین تمامی هزینه‌های پزشکی اشخاص ثالث را پرداخت نماید، در ضمن نیز بیمه ثالث مسئول جبران خسارات مالی است که توسط خودروی بیمه شده به اموال دیگران وارد می‌شود. این بیمه نامه به عنوان بیمه حوادث راننده را در برمی‌گیرد و خسارات و آسیب‌های جانی راننده مقصر حادثه را تامین می‌کند، این خسارات نظیر پرداخت دیه فوت طبق سقف دیه ماه عادی، غرامت نقص عضو و پرداخت هزینه‌های درمانی راننده مقصر حادثه است.

انواع بیمه شخص ثالث

  • بیمه نامه‌های بلند مدت
  • بیمه نامه‌های کوتاه مدت

بیمه نامه‌های بلند مدت یا یک ساله

بیمه شخص ثالث به شکل عادی مانند سایر بیمه نامه‌های دیگر به صورت یک ساله صادر شده که شروع و پایان بیمه نامه در آن ذکر شده است. اعتبار این بیمه نامه از ساعت 12 شبی که صادر شده به مدت 365 روز معتبر است.

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

بر اساس درخواست بیمه‌گذار و شرایط شرکت بیمه از 5 روز تا 270 روز با هزینه کوتاه مدت محاسبه می‌شود.

قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

بر اساس ماده 7 آیین نامه بیمه شخص ثالث، حق بیمه بیمه نامه‌هایی که تا یک سال اعتبار دارند طبق نرخ مصوب بیمه مرکزی و با توجه به دیه مشخص شده در اوایل هر سال تعیین می‌شود. چنانچه که مدت زمان بیمه نامه کمتر از یک سال باشد، حق بیمه پایه آن بر اساس نرخ مصوب تعیین خواهد شد.محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

متقاضیان بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

  1. صاحبان موتورسیکلت‌ها
  2. اشخاصی که قصد فروش وسیله نقلیه خود را دارند
  3. عدم توانایی پرداخت یکجای حق بیمه بلند مدت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. صاحبان موتورسیکلت‌ها

آن دست از دارندگان موتورسیکلت که موتور آن‌ها به دست پلیس راهور توقیف و به پارکینگ منتقل شده است برای ترخیص موتورسیکلت خود نیاز به یک سری مدارکی دارند که یکی از آن‌ها بیمه شخص ثالث است؛ بیشتر این افراد برای ترخیص کردن موتورسیکلت خود از پارکینگ بیمه شخص ثالث کوتاه مدت درخواست می‌کنند.

2. اشخاصی که قصد فروش وسیله نقلیه خود را دارند

بیشتر افرادی که قصد فروش وسیله نقلیه موتورسیکلت یا اتومبیل خود را دارند و نمی‌خواهند که هزینه بیمه یک ساله را پرداخت کنند چون مدت کوتاهی از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند از همین رو به بیمه شخص ثالث کوتاه مدت روی می‌آورند.

3. عدم توانایی پرداخت یکجای حق بیمه بلند مدت

برای بیشتر افراد دشوار است که هزینه حق بیمه ثالث را به صورت یکجا پرداخت کنند به همین دلیل به دنبال بیمه‌های شخص ثالث کوتاه مدت می‌روند. لذا با این شرایط باز هم باید سنجید که آیا بیمه شخص ثالث مقرون‌به‌صرفه است یا خیر؟

مزیت‌های بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

با توجه به نکاتی که در فوق بیان شد می‌دانید که بیمه شخص ثالث برای متقاضیان خود یعنی دارندگان موتورسیکلت‌های متوقف شده، اشخاصی که توان مالی کمی دارند و یا فروشندگان خودرو نیز انتخاب مناسبی است.

معایب بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

معایب بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت هم دارای مزایا و هم معایب مختلفی است که بر اساس شرایط بیمه‌گذاران می‌توان سود یا ضرر آن را سنجید.

1. نداشتن تخفیف عدم خسارت به مدت یک سال

از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان به عنوان یک پوئن منفی در بیمه شخص ثالث کوتاه مدت به آن اشاره کرد، نداشتن تخفیف عدم خسارت به مدت یک سال است. به عنوان مثال چنانچه که شما بیمه نامه‌ای با سابقه 10 سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید و بیمه ثالث کوتاه مدت 2 ماهه خرید کرده باشید.
برای خرید بیمه نامه بعدی همچنان سابقه عدم خسارت 10 سال است که نمی‌توان تخفیف عدم خسارت برای مدت 10 سال و 2 ماه لحاظ شود. این ‌ترفند تا زمانی که مجموع مدت بیمه نامه‌های کوتاه مدت شما به یک سال نرسد همچنان ادامه دارد، به این معنا که سابقه‌ی عدم خسارت 10 سال و نیم در بیمه به هیچ عنوان صدق نمی‌کند و همان 10 سال محاسبه خواهد شد.

2. حق بیمه بیشتر

خوب است بدانید که حق بیمه شخص ثالث کوتاه مدت از بیمه ثالث یک ساله گران‌تر است در این صورت بیمه‌گذار موظف است که حق بیمه بیشتری پرداخت کند البته این نکته برحسب دلایل و عوامل متعددی کاملا منطقی و عقلانی است.
با توجه به ریسک‌پذیری بالای بیمه شخص ثالث کوتاه مدت برای شرکت بیمه در پی خواهد داشت، کاملا بدیهی است که ریسکی که در بازه زمانی بیشتری اتفاق می‌افتد نیاز به جبران دارد و بسیار کمتر از ریسکی است که در بازه زمانی کوتاه مدت رخ خواهد داد.
از دیگر دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد میزان ریسک‌پذیری بیمه کوتاه مدت درباره تعهدات شرکت‌های بیمه است. بیمه‌گر وظیفه دارد که تعهداتی که شامل بیمه‌های بلند مدت است را تحت پوشش قرار دهد و کلیه این تعهدات را در مدت زمان کوتاهی جبران نماید این مسئله هزینه مالی زیادی را برای شرکت بیمه متحمل خواهد شد.

بیمه شخص ثالث کوتاه مدت را از کجا بخریم؟

برای تهیه و خرید بیمه نامه شخص ثالث کوتاه مدت می‌توانید به نمایندگی‌های معتبر بیمه در سراسر کشور مراجعه کنید و از پوشش‌های بیمه بهره‌مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *