گم‌شدن بیمه شخص ثالث

از انواع بیمه که بسیار کاربردی است، بیمه شخص ثالث می‌باشد که موظف است که خسارتی که روی خودرو اعمال می‌شود در صورتی که به شخص آسیب جدی برساند و راننده دچار زیان شود را تحت پوشش قرار می‌دهد فرقی نمی‌کند که این خسارت جانی باشد یا مالی.
با توجه به اهمیت بیمه‌نامه خودرو هنگامی که خودرو دچار خسارت و آسیب می‌شود راننده مقصر است که اگر بیمه شخص ثالث ندارد باید هزینه را خسارت را شخصاً پرداخت نماید. ممکن است این هزینه قابل ‌ملاحظه‌ای باشد و موجب شود تا زندگی فرد کاملا دستخوش تغییر شود. در صورت گم‌ شدن بیمه شخص ثالث بیمه‌گذار بایستی حتما به مراکز مربوط اطلاع دهد که بیمه‌نامه شخص ثالث خود را گم کرده است تا با مشکلاتی از این دست مواجه نشود.

مشکلات ناشی از گم‌ شدن بیمه شخص ثالث

ممکن است در صورتی که بیمه شخص ثالث در اصفهان گم می‌شود در شرایط متفاوت بیمه‌گذار دچار تشویش و سردرگمی ‌شود که در صورت اعلام گم‌ شدن بیمه شخص ثالث و دریافت گواهی آن، این اتفاقات رخ نمی‌دهد. این دست از مشکلات شامل:

  1. توقیف شدن توسط پلیس
  2. در هنگام تصادف
  3. سو استفاده از بیمه شخص ثالث

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. توقیف شدن توسط پلیس

داشتن بیمه شخص ثالث از مدارک ضروری است که باید همیشه راننده خودرو باید همراه خود داشته باشد تا هر زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی از او خواست به او ارائه دهد در غیر این صورت پلیس خودرو موظف است که راننده‌ای که فاقد بیمه شخص ثالث است را توقیف کند و خودروی او را به پارکینگ منتقل کند و تا زمانی که بیمه تهیه نکند خودروی او در تصرف پلیس است.

بهترین راهکار این است که بعد از گم‌شدن بیمه شخص ثالث برای دریافت گواهی آن باید اقدامات لازم را انجام دهید، در صورتی که به هر علتی این پیگیری به تاخیر بیفتد و اتومبیل توسط پلیس متوقف شود بیمه‌گذار با طی کردن مراحل ساده‌ای می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

در هنگام تصادف

2. در هنگام تصادف

هنگامی که فردی تصادف کند چه دچار آسیب‌دیدگی شود و یا مقصر باشد باید همراه خود بیمه‌نامه شخص ثالث داشته باشد. بعد از بررسی صحنه تصادف افسر، بیمه‌نامه‌ها را بین زیاد دیده و مقصر جا به جا می‌شود تا فرایند پیگیری دریافت خسارت طی شود.
هنگامی که فرد به هر علتی اعم از گم‌شدن بیمه شخص ثالث و بیمه‌نامه خود دسترسی نداشته باشد با مشکلاتی مواجه می‌شود احتمالا خودروی او به پارکینگ نیروی انتظامی انتقال می‌یابد. فرد علاوه بر صرف زمان اضافه هزینه اضافه‌ای را نیز متحمل می‌شود. بعد از رخ دادن این مشکل فرد می‌بایستی مراحلی را جهت اعلام گم‌شدن بیمه شخص ثالث خود طی کند.

3. سو استفاده از بیمه شخص ثالث

زمان‌هایی است که افراد فرصت‌ طلب با سرقت کردن بیمه‌نامه شخص ثالث مشکلاتی را برای بیمه‌گذار به وجود می‌آورند. در صورتی که فرد اعلام سرقت بیمه‌نامه شخص ثالث را انجام ندهد، افراد سودجو با ترفندهای مختلفی می‌توانند از بیمه‌نامه فرد در جهت منافع خود استفاده کنند.

اقدام برای اعلام گم‌ شدن بیمه شخص ثالث

اکنون به این نکته می‌پردازیم که بعد از گم‌ شدن بیمه شخص ثالث در طول چه مراحلی و با چه مدارکی می‌توان این موضوع را پیگیری کرد. نخست این مسئله بسیار مهم است که فرد بداند که بیمه شخص ثالث او از کدام شرکت بیمه صادر شده است. احتمالا بیمه‌گذار خودروی خود را با بیمه شخص ثالث خریداری نموده است و یا به هر علتی بیمه‌گذار فراموش کرده است که با کدام شرکت بیمه‌گر خودرو قرارداد دارد.
نگرانی وجود ندارد؛ زیرا می‌توان با استفاده از سامانه سنهاب و با داشتن هر کدام از موارد کد یکتای بیمه‌نامه و شماره بیمه‌نامه استعلام بگیرد و شرکت بیمه‌گر را شناسایی کند. زمانی که ندانید که شرکت بیمه خودرویتان کدام است و اطلاعاتی در مورد کد یکتا و شماره بیمه‌نامه هم ندارید. مشکلی وجود ندارد در این صورت شما می‌توانید از طریق استعلام از سامانه سنهاب توسط کد ملی نسبت به اطلاعات بیمه‌نامه خود اطلاعات لازم را دریافت کنید.
پس از یافتن اطلاعات از شرکت بیمه طرف قرارداد فرد بایستی با در دست داشتن سند خودرو و کارت شناسایی به شرکت بیمه مراجعه کند. البته این کار را می‌تواند از طریق اینترنت نیز به راحتی انجام دهد.

اقدام برای اعلام گم‌شدن بیمه شخص ثالث

سپس با اطلاع یافتن از شرکت بیمه طرف قرارداد فرد باید سند خودرو و کارت شناسایی همراه خود داشته باشد تا بیمه‌نامه خودرو برای او صادر شود.
با توجه به اینکه برای بیمه‌نامه شخص ثالث المثنی صادر نمی‌شود. زمانی که بیمه‌نامه گم می‌شود مدرکی که صادر می‌شود گواهی بیمه شخص ثالث است. زمانی که از وضعیت بیمه شخص ثالث گم شده استعلام گرفته شد در خصوص تعداد کوپن‌های استفاده شده و تعداد سال تخفیف، وضعیت کوپن‌ها و گواهی صادر می‌شود.
هنگامی که بعد از دریافت گواهی، بیمه‌گذار در تصادف رانندگی مقصر شناخته شد بخواهد از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند باید گواهی را به شرکت بیمه یا نمایندگی بیمه ارائه نماید تا وضعیت بروز شده استفاده از بیمه‌نامه روی آن لحاظ گردد.
در عین حال بهترین و مناسب‌ترین راهکار بعد از گم‌ شدن بیمه شخص ثالث اقدامات سریع در جهت اعلام مفقود شدن و دریافت گواهی بیمه شخص ثالث است که با روی دادن مشکلاتی همچون تصادف فرد بیمه‌گذار در شرایط بحرانی بعد از تصادف درگیر فرایند اداری دریافت گواهی نشود.

نحوه دریافت گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث

2 مرحله برای دریافت گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث وجود دارد:

نخست مراجعه به شعب شورای حل اختلاف و یا اداره نیروی انتظامی و دریافت نامه‌ای در جهت گم‌شدن بیمه‌نامه.

مراجعه کردن به شرکت بیمه‌نامه و ارائه مدارک شناسایی خود و اتومبیل به شرکت بیمه‌گر.

در این وضعیت بیمه‌نامه، تعداد کوپن‌هایی که مصرف‌شده است و تعداد سال‌های تخفیف نوشته می‌شود.

چگونگی استفاده از گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث

ارزش قانونی این گواهی‌نامه با اصل آن تفاوتی ندارد که در زمان بروز حادثه یا تصادف نیز شما می‌توانید از آن برای گرفتن خسارت استفاده کنید. در هنگام مراجعه به شرکت بیمه برای دریافت خسارت، گواهی شما دیگر اعتباری ندارد و باید بر اساس شرایط جدید گواهی صادر شود. شاید هم الحاقیه‌ای برای گواهینامه مفقودی صادر شود.

استعلام بیمه ثالث

یکی از مهم‌ترین نکات بیمه ثالث که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشید این است که اگر بیمه شخص ثالث خودرو را گم کردید و اطلاعی ندارید که از چه شرکتی آن را خریداری کردید بایستی به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات خود استعلام بگیرید تا بتوانید شرکت بیمه‌گر را شناسایی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *