اهمیت بیمه شخص ثالث

زمانی که تصادفی با افراد و خودروهای دیگر رخ می‌دهد و منجر به ایجاد خسارات مالی و جانی می‌گردد راننده خودروی مقصر بایستی تمامی خساراتی که اتفاق رخ داده است را بر عهده بگیرد و درصدد جبران آن‌ها برآید. در بعضی از تصادفات ممکن است که خسارات خیلی هزینه‌بر باشد و راننده‌ای که مقصر شناخته می‌شود توانایی پرداخت آن را نداشته باشد از این سو بیمه ثالث اصفهان با گرفتن مقداری پول به صورت اقساط و یا به صورت نقدی تمامی هزینه‌های خسارات اتفاق افتاده را یکجا به فرد آسیب‌دیده پرداخت می‌کند؛ اما شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که چرا اسم این بیمه، بیمه شخص ثالث است.
در واقع به این علت این نام را نهاده‌اند که راننده خودرو می‌توان شخص اول نامید و شرکت بیمه شخص ثانی است که خسارت را پرداخت می‌کند و در پایان شخص آسیب‌دیده در تصادف به عنوان شخص ثالث معرفی می‌شود. به طور کلی هر فردی به غیر از راننده مقصر که در تصادف دچار آسیب و زیان مالی ببند شخص ثالث محسوب می‌شود که کلیه خسارات مالی و جانی آن از سوی بیمه شخص ثالث کاملا قابل پرداخت است.

تاریخچه بیمه شخص ثالث

بعد از جنگ جهانی اول، استفاده از خودرو در میان مردم رونق بسیاری گرفت و افراد از این وسیله برای جابجایی اشیا، رفتن به مسافرت و رفت و آمد و بسیاری از کارهای دیگر استفاده می‌کردند که با تردد و گسترش خودروها باعث ایجاد خسارات متعدد رانندگی گردید. به این دلیل که بیشتر خودروهایی که در آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت از لحاظ ساختار و ایمنی بسیار خطرناک بودند. در صورتی که چنین اتفاقاتی برای رانندگان به وجود می‌آمد مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین برای جبران خسارت مالی و جانی به افراد می‌شدند. در سال 1898 برای نخستین بار بیمه خودرو معرفی شد و ساخت اولین خودروهای گازوئیلی در کشور آمریکا صادر شد.

در کشور ایران نیز دستورالعمل‌ها و قوانین بیمه‌نامه اجباری مسئولیت مدنی برای صاحبان خودروها تحت عنوان بیمه‌نامه شخص ثالث اتخاذ شد. از دی‌ ماه سال 1347 نیز به تصویب رسید و بیمه‌گذاران این بیمه‌نامه توانستند که از پوشش‌های این بیمه‌نامه در برابر خسارات ایجاد شده به شخص ثالث استفاده نمایند.
با راه‌اندازی بیمه مرکزی در سال 1350 بیمه‌نامه شخص ثالث نیز در کنار بیمه بدنه خودرو در زیرمجموعه‌های بیمه‌های خودرو قرار گرفت که با تصویب قانون‌های مختلف به شکل یک بیمه‌نامه جامع و اجباری در کشور ایران به تصویب رسید.

بیمه شخص ثالث چه نوع وسایل نقلیه‌ای را پوشش می‌دهد؟

طبق قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی صاحبان وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث کلیه وسایل نقلیه بایستی دارای بیمه‌نامه شخص ثالث باشند در ماه یک این قانون به این صورت آمده است:

کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسایل مزبور و قطارهای راه‌آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در بیشتر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محصولات آن‌ها به اشخاص ثالث وارد شود و موظف هستند بیمه شخص ثالث را تهیه کنند.

پیدایش و ظهور بیمه اجباری

قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی صاحبان خودروها در برابر شخص ثالث در شهریورماه سال 1387 به صورت آزمایشی به تصویب رسید، با گذشت این سال‌ها با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث به عنوان یکی از انواع بیمه‌نامه‌های اجباری مورد استفاده قرار گرفت.

طبق قوانین مصوبه مجلس صاحبان خودروها که از بیرون از کشور ایران وارد می‌شدند چنانچه که خودرو در برابر خساراتی که در اثر حوادث ناشی از آن بیمه‌نامه‌ای از سوی بیمه مرکزی معتبر شناخته می‌شود بیمه نکرده باشند، موظف هستند تا در زمان ورد به خاک ایران خودروی خود را در برابر خسارت‌های بدنی ون مالی که در اثر حوادث نقلیه یا محصولات آن‌ها به اشخاص شخص ثالث وارد می‌شود مطابق ماده 8 این قانون بیمه کنند. همچنین این بیمه‌نامه نیز برای خودورهایی که از ایران به بیرون از مرزها فرستاده می‌شود نیز باید در قبال خسارات و حوادث نیز بیمه شود. در غیر این صورت بایستی از تردود و انتقال وسیله نقلیه از سمت مراجع ذی‌ربط جلوگیری شود.

اهمیت بیمه شخص ثالث

صاحبان خودرو مجبور هستند که برای تردد حتما وسیله نقلیه خود را بیمه شخص ثالث کنند در غیر این صورت توسط پلیس جریمه می‌شوند. از مزیت‌های داشتن بیمه شخص ثالث در اصفهان این است که راننده‌ای که در تصادف مقصر شناخته می‌شود دیگر نیازی نیست که نگران خسارت‌های مالی و جانی که اتفاق افتاده شود؛ زیرا این بیمه‌نامه از آن حمایت می‌کند و تمامی هزینه‌ها را به فرد یا افراد آسیب‌دیده پرداخت می‌کند؛ اما در صورتی که افراد بیمه‌گذار که دچار خسارت شده‌اند در صورتی که از اعتبار بیمه‌نامه آن‌ها گذشته باشد حتی یک روز اگر شرکت بیمه هیچ مسئولیتی در قبال خسارات تصادف ندارد و شخص مقصر خود باید تمامی هزینه‌ها را پرداخت کند.

اهمیت داشتن بیمه شخص ثالث

سقف خسارات چقدر است؟

به طور کلی بیمه شخص ثالث تنها دو نوع پوشش مالی و جانی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پوشش جانی

این نوع پوشش بیمه شخص ثالث که در واقع همان دیه است در هنگام رخ دادن آسیب، نقص عضو، شکستگی و از کارافتادگی یا فوت را شامل می‌شود. نرخ بیمه شخص ثالث طبق دیه‌ای که توسط قوه قضائیه مشخص می‌شود. میزان دیه برای ماده‌های حرام سال با ماه‌های غیر حرام متفاوت است که هر دوی این پوشش‌ها در بیمه‌نامه شخص ثالث فرد ذکر می‌شود.

پوشش مالی بیمه شخص ثالث

بر اساس دیه محاسبه شده از سوی قوه قضائیه بعد از اعلام آن هر سال مبلغی تحت عنوان قیمت ثابت بیمه ثالث اعلام می‌شود و بیمه‌گذاران موظف به پرداخت آن هستند که البته دارندگان بیمه‌نامه می‌توانند به خواست خود پوشش مالی را افزایش دهند.

میزان جریمه دیرکرد بیمه ثالث

مقدار جریمه دیر کرد بیمه ثالث در کلیه شرکت‌های بیمه‌نامه روز شمار است و هر روزی که از تاریخ تمدید گذشته باشد بر مبلغ جریمه اضافه می‌شود. میزان جریمه بر اساس نوع خودرو، تعداد سیلندر و ظرفیت بار اتومبیل و سایر عوامل دیگر محاسبه می‌شود.

خرید بیمه ثالث

برای خرید این نوع بیمه‌نامه می‌توانید از تصویر کارت خودرو و تصویر بیمه‌نامه سال قبل خود را به مرکز بیمه آسیا ارسال کنید و درخواست خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث را داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *