دلایل نخریدن بیمه عمر

با توجه به اینکه آمار و اطلاعات کافی و دقیقی در خصوص بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری در دسترس نیست، اما به طور حتمی می‌توان گفت آمار بیمه‌نامه صادره مطابق با ده درصد جمعیت کشور هم نرسیده است. با توجه به اینکه در چند سال گذشته فروش بیمه‌های عمر نیز افزایش چشمگیری داشته است، لذا اکنون با استانداردهای جهانی هنوز فاصله‌های بسیاری وجود دارد. با این وجود با سرمایه‌گذاری در بیمه عمر دیگر نگران آینده خود نباشید.

دلایل نخریدن بیمه عمر در ایران

دلایل نخریدن بیمه عمر در ایران عبارت است از:

  1. نداشتن اطلاعات و آگاهی‌های کافی و شفاف
  2. چالش دو راهی بین بانک و بیمه
  3. درآمد پایین برابر با عمر کمتر
  4. اعتماد و اطمینان نداشتن به شرکت‌های بیمه
  5. زمانی که بیمه تامین اجتماعی است چرا عمر؟

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. نداشتن اطلاعات و آگاهی‌های کافی و شفاف

طبق تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته‌شده توسط متخصصان و کارشناسان در این زمینه نتیجه‌ای که حاصل گردیده است حاکی از این مسئله است که عوامل فردی از جمله وضعیت تاهل، میزان درآمد، موقعیت‌های شغلی، سن و میزان آشنایی افراد با بیمه عمر، از تأثیرگذارترین عواملی است که برای خرید بیمه عمر تعیین شده است. تقریباً 32 درصد افراد به دلیل نداشتن تمایل به خرید بیمه عمر در اصفهان و سایر شهرها، اطلاعات کافی در این خصوص و شرایط بیمه‌نامه ندارند. بیمه عمر از این رو نیاز به شناسانده شدن دارد که بیشتر مردم اطلاعات درستی و کاملی در مورد پوشش‌های بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری آن ندارند. به عنوان مثال اگر افراد اطلاع داشته باشند که بعد از پرداخت نخستین قسط از پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند و حتی زمانی که بیمه‌گذار فوت می‌شود نیز به تدریج پس‌انداز آن نیز کسر می‌گردد و با سود تضمینی و سود مشارکتی به صورت یکجا به حساب افراد ذینفع واریز می‌گردد زیرا در برابر خرید بیمه عمر مقاومت می‌کنند؟ بعد از نخستین انتخاب عدم استقبال مردم ایران به بیمه عمر به علت نداشتن اطلاعات صحیح و درست از این نوع بیمه‌نامه و آموزش مناسب در این خصوص است.

علل عدم استقبال نکردن مردم ایران از بیمه عمر

2. درآمد پایین برابر عمر کمتر

با پیشرفته شدن و کاهش درآمد مردم، زندگی افراد با فقر و کمبود دهک‌های پایین جامعه و البته به دلیل وجود افزایش تورم از دیگر عوامل موثر و مهمی است که منجر می‌شود مردم کمتر تمایل به خرید بیمه عمر داشته باشند. هر چه قدر درآمد افراد کم باشد به همان میزان نیز احتمال خرید بیمه عمر نیز کاهش می‌یابد. برعکس آن نیز وجود دارد هر چه درآمد افراد بیشتر باشد خرید بیمه عمر نیز افزایش پیدا می‌کند. مشکلات و کمبودهای مالی موجب می‌شود که مردم بیشتر به زمان حال توجه کنند نه آینده‌ای که هنوز نیامده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های بیمه عمر این است که به دلیل بد بودن اوضاع اقتصادی که موجب شده است به همین علت افراد بیشترین تمایل را دارند که در زمان حال زندگی کنند و با توجه به شرایطی که دارند از آن بهره بگیرند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بیمه عمر آینده‌نگر بودن آن است که باعث تاثیر پذیری بیشتر سرمایه‌گذاران بیمه عمر در طولانی مدت است که باید همچنان صبر پیشه کنند.

با توجه به شرایط بدی مالی که موجب گردیده است که افراد به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت با بازده سریع بروند. تنها ده درصد از افراد، سنگینی حق بیمه را و هفده درصد از افراد نیز کمبود درآمد ماهیانه را به دلایل مختلف نخریدن بیمه عمر مطرح کردند. بعد از آن به این نتیجه خواهیم رسید که به دلیل افزایش تورم، قدرت خرید افراد کاهش پیدا کرده است و در نهایت نیز منجر به پایین آمدن خرید بیمه عمر گردیده است.

3. چالش دوراهی بین بانک و بیمه

معمولا برای بیمه‌ها دو مقایسه نامردانه و ناعادلانه وجود دارد که میان بانک و بیمه است این دو یک از مهم‌ترین چالش‌هایی است که بیشتر افراد با آن روبرو هستند. اغلب افراد سود حاصل از بان را به بیمه ترجیح می‌دهند به این خاطر که باور دارند بانک‌ها سود بیشتری می‌دهند و آن‌ها به صورت ماهیانه و با امکان نقدینگی بالاتر می‌تواند به آن‌ها دست پیدا کنند که این خود نقطه قوت و مهم بانک‌ها است. لذا این نکته را باید در نظر داشته باشید که برای دریافت سود حاصل باید در ابتدای امر مبلغ بیشتری را نزد بانک به عنوان سپرده‌گذاری کندی که تمامی افراد از این توانایی برخوردار هستند، لذا در بیمه‌نامه عمر می‌توانید با پس اندازه‌های خرد و کوچک خود که در هر ماه پنجاه هزار تومان پرداخت می‌کنید تا برای آینده خود مبلغی را به عنوان سرمایه اندوخته کنید تا در آینده به صورت یکجا به صورت مستمری یا ماهانه دریافت کنید.
همچنین بانک و بیمه هر دو مکمل و کامل‌ کننده‌ی یکدیگر هستند. از آن می‌توان این نتیجه را گرفت که علت اصلی عدم استقبال مردم ایران از امتناع کرد از خرید بیمه عمر نداشتن اطلاعات کافی و شفاف است که بیمه‌گذار تلاش می‌کند تا اطلاعات شرکت‌های بیمه را کاملا بی‌طرفانه در دسترس شما قرار دهد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن یک بیمه‌نامه خوب خریداری کنید.

علل عدم استقبال نکردن مردم ایران از بیمه عمر

4. اعتماد و اطمینان نداشتن به شرکت‌های بیمه

در هر کاری و هر نوع اقدامی اعتماد و اطمینان کردن به شخص یا شرکتی حرف اول را می‌زند. شرکت‌های بیمه نیز از این امر مستثنی نیستند بلکه با افزایش فروش بیمه عمر کم رنگ‌تر شد، نداشتن اطمینان مردم به شرکت‌های بیمه است. بیشتر افراد سوالی که در این خصوص دارند این است که اگر سال‌ها سرمایه خود را در شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری کنیم و شرکت ورشکست شد چه باید کرد؟ آیا ضمانتی برای  دریافت پول و سرمایه‌های مان وجود دارد تا بتوانیم آن‌ها را بازگردانیم یا خیر؟ همچنین سوالی که وجود دارد آیا شرکت‌های بیمه‌ای به تعهدات خود در آینده عمل می‌کنند؟ و بسیاری از سوالات از این دست. لذا باید بگوییم که وجود نگرانی از این بابت کاملا بی‌مورد است زیرا 50 درصد افراد حق بیمه‌های اشخاص به حساب بیمه مرکزی واریز می‌شود. به همین علت بیمه مرکزی در هر شرایطی حتی در زمان ورشکستگی شرکت نیز مبلغ سرمایه‌گذاری و سود آن را به افراد می‌دهد و از بابت هیچ جای نگرانی ندارد. در خصوص انجام و متعهد بودن به تعهدات شرکت نیز باید گفت که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد به این خاطر که بیمه عمر هر سال یک سری از فاکتورها و معیارهای جدیدی دارد که بر اساس آن‌ها برنامه‌های خود را پی‌ریزی می‌کند شما می‌توانید با مطالعه و آگاهی از آن‌ها در این خصوص بهترین تصمیم را بگیرید.

زمانی که بیمه تامین اجتماعی است چرا بیمه عمر؟

اغلب افراد معتقد هستند که تا بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی همچنین صندوق‌های بازنشستگی وجود دارند دلیلی برای خرید بیمه عمر نخواهد بود، اما باید گفت که علاوه بر اینکه این نوع از بیمه‌ها بسیار خوب هستند اما تورم و مشکلات مالی و اقتصادی روی این سازمان‌ها نیز اثرات منفی بر جای خواهد داشت، به همین علت گروهی باور دارند که بیش از آنچه به منظور ایفای تعهدات است توان پرداخت ندارند و با رشد تورم و هزینه‌های افراد در طول زندگی، مستمری این شرکت‌ها و موسسات، مخارج امرار معاش افراد را نمی‌دهد. ضروری است برای رفاه خانواده به دلیل داشتن بیمه‌نامه مکمل عمر و پس‌انداز که از مزیت‌های سرمایه‌گذاری و حتی مستمری آن استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *