مزایای بیمه عمر

شاخه‌های دیگری از انواع بیمه بیمه عمر است که امروزه جایگاه خوبی در میان افراد پیدا کرده است، مزایای بیمه عمر بسیار زیاد است که در این گفتار قصد داریم در مورد آن بیشتر بپردازیم تا اهمیت و ضرورت آن را بیشتر متوجه شوید.

مزایای بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

مزایای بیمه عمر و سرمایه‌گذاری عبارت است از:

  1. معافیت مالیاتی
  2. تعیین کردن ذینفع قرارداد بیمه
  3. دریافت وام
  4. انعطاف‌پذیری
  5. شرایط و میزان وام

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

مزایای بیمه ‎عمر و سرمایه‌گذاری

1. معافیت مالیاتی

یکی از مهم‌‌ترین و مزایای شرایط حق بیمه عمر این است که سرمایه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری با توجه به هر شرایط و موقعیتی به هر مقداری که باشد از پرداخت مالیات معاف است و مبلغی که قابل پرداخت است در صورت فوت شخص بیمه‌گذار به بازماندگان درجه اول آن تعلق‌‌‌‌ نمی‌گیرد و آن معاف از مالیات است و بلافاصله بعد از فوت بیمه‌شده سرمایه و اندوخته پس‌انداز پرداخت‌‌‌‌ می‌گردد. طبق ماده قانونی 136 مالیات‌های مستقیم سرمایه بیمه عمر و اندوخته ناشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته شده‌‌‌‌ کاملاً از پرداخت مالیات معاف هستند. با سرمایه‌گذاری در بیمه عمر دیگر نگران آینده خود نباشید.

2. تعیین کردن ذینفع قرارداد بیمه

یکی دیگر از مزیت‌های و شرایط بیمه عمر در اصفهان این است که بیمه‌گذار این حق انتخاب را داشته باشد که ذینفع قرارداد را خود تعیین کند و هر زمان که خواست بتواند آن را تغییر دهد.

3. دریافت وام

با توجه به اندوخته و پس‌انداز فرد در بیمه عمر با پرداخت کردن حق بیمه شکل گرفته جزء دارایی بیمه‌گذار به حساب‌‌‌‌ می‌آید که‌‌‌‌ می‌تواند اندوخته بیمه‌نامه را به شکل وام دریافت کند.

از مهم‌‌ترین نکات و ویژگی‌های مثبتی که وام بیمه عمر‌‌‌‌ می‌تواند ایجاد کند این است که قابلیت دریافت وام بدون ضامن و وثیقه را در اختیار بیمه‌گذار قرار دهد و نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که در زمان دریافت وام با توجه به پوشش‌های بیمه‌ای برای بیمه‌شده نیز کماکان وجود خواهد داشت.

4. انعطاف‌پذیری

افرادی که این امکان را دارند که شرایط بیمه اعم از چگونگی پرداخت و غیره را برای خود مشخص کنند سرمایه و حق بیمه خود را به شیوه‌های مختلفی پرداخت‌‌‌‌ می‌کنند همچنین به هر میزانی که تمایل داشته باشند مبلغ پرداختی را به صورت سالانه افزایش‌‌‌‌ می‌دهند.

5. شرایط و میزان وام

وامی که برای بیمه‌گذاران در نظر گرفته‌‌‌‌ می‌شود با توجه به مدت زمان پرداخت وام در مدت زمان کوتاه و بدون نیاز به هیچ گونه تشریفاتی انجام‌‌‌‌ می‌شود که‌‌‌‌ می‌تواند تا سقف 90 درصد ارزش بازخرید اندوخته بیمه‌نامه را به شکل وام دریافت کنید. همچنین نرخی که برای تسهیلات وام در نظر گرفته شده است 4 درصد بیشتر از نرخ سود محاسباتی است که برای تشکیل سرمایه خواهد بود. بیمه‌گذار به علت وجود شرایط موجود وام‌‌‌‌ می‌تواند از اندوخته‌های خود به خوبی برداشت داشته باشد و به صندوق خود بازگرداند. البته به همان میزان نیز برداشت از اندوخته او نیز کسر‌‌‌‌ می‌شود.

اندوخته و پس‌انداز فرد در بیمه عمر

6. ضمانت‌نامه

با ایجاد اندوخته‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری که به تدریج تبدیل به یک ضمانت‌نامه معتبر و حرفه‌ای به عنوان مثال اسناد و مدارک مالی و اعتباری در معاملات خواهد شد.

خطرات و صدماتی که شرکت‌های بیمه تعهدی در قبال آن ندارند

تمامی بیمه‌نامه‌ها نیز شرایط خاص و ویژه‌ای دارند که در اثر بروز خطرات و یا آسیب‌هایی که بیمه‌گر تعهدی در جبران کردن آن‌ها ندارد مانند:

  • جنگ
  • خودکشی کردن بیمه‌گذار در بیمه عمر
  • بیماری
  • به قتل رسیدن بیمه‌شده توسط ذی‌نفع
  • خطرات و حوادث مسافرت هوایی
  • خروج غیرمجاز از کشور
  • کارها و فعالیت‌های خطرآفرین
  • تشعشعات هسته‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. جنگ

طبق دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های بیم عمر، بیمه‌گر مسئول خسارت‌ها و آسیب‌هایی است که در اثر جنگ، شورش و غیره رخ‌‌‌‌ می‌دهد. با توجه به اینکه برخلاف آن در بیمه‌نامه ذکر شده باشد. این استثنا شدن علتی دارد که از قبیل آن‌ها‌‌‌‌ می‌توان به این عناوین اشاره کرد:
بررسی و تجزیه‌وتحلیل کردن ریسک جنگ برای بیمه‌گران مشکل‌دار تا حدودی ناممکن است، چراکه به دلیل نشانه‌های جنگ بسیار متغیر و غیرقابل‌پیش‌بینی است. با ورود انواع مختلف اسلحه و سلاح‌های مخرب به جنگ، این امکان وجود دارد که با پیش‌بینی مشکلات ناشی از به کار بردن این نوع از سلاح‌ها وجود ندارد. با توجه به اندازه‌گیری فنی بیمه عمر بر اساس احتمالات همچنین برای محاسبه کردن خطر جنگ به علت متغیر بودن عوامل تأثیرگذار بر آن این مشکلات نیز بسیار است.
چنانچه که بیمه‌شده در کشور جنگ ‌زده فوت شود افراد ذی‌نفع آن برای دریافت منافع و اندوخته بیمه‌نامه بایستی ثابت کنند که فوت شخص بیمه‌گذار طبیعی بوده است و هیچ ربطی به جنگ نداشته است در غیر این صورت شرکت بیمه‌شده تنها اندوخته‌ی بیمه او را به شما‌‌‌‌ می‌پردازد.

2. خودکشی کردن بیمه‌گذار در بیمه عمر

در بیمه‌نامه خطر فوت بیمه‌گذار، تنها در صورتی که اقدام به خودکشی نکند سرمایه او توسط شرکت بیمه‌گر به استفاده‌کننده‌مان آن پرداخت خواهد شد در غیر این صورت شرکت‌های بیمه هیچ تعهدی در این رابطه نخواهند داشت. برای اثبات کردن خودکشی عمدی در طول این مدت وظیفه‌ی بیمه‌گر است و استفاده‌کننده‌مان قرارداد بیمه نیز‌‌‌‌ می‌توانند غیرعمدی بودن خودکشی را ثابت کنند و از مزیت‌های بیمه‌نامه برخوردار شوند.

3. بیماری

بیمه‌گذاران با پرداختن حق بیمه اضافی‌‌‌‌ می‌توانند از پوشش‌های بیماری‌های خاص استفاده کنند و بعد از خریداری آن‌ها از مزیت‌های این طرح‌‌‌‌ کاملاً برخوردار شوند. در صورتی که بیمه‌گذار در طول مدت بیمه‌نامه به هر علتی دچار حادثه یا عارضه‌ی جسمی یا اختلال در عملکرد طبیعی اعضای بدن آن ایجاد شود بیماری‌هایی مانند سرطان، سکته مغزی، قلبی، جراحی و پیوند اعضا با توجه به تشخیص پزشک معتمد شرکت بیمه‌نامه شده باشد، این موضوع برحسب پوشش مشروط برای شخص بیمه‌شده که به این نوع از بیماری‌ها تا قبل از 60 سالگی و بعد از بسته شدن قرارداد بیمه عمر‌‌‌‌ می‌باشد. چنانچه که بیمه‌شده دچار هر نوع بیماری ایدز یا هپاتیت در دو سال ابتدای قرارداد شده باشد و منجر به فوت آن گردد و یا در مدت قرارداد، به مواد مخدر و الکل روی بیاورد تنها اندوخته و سرمایه بیمه پرداخت خواهد شد.

بیماری بیمه گذار

4. به قتل رسیدن بیمه‌شده توسط ذی‌نفع

اگر چه به هر دلیلی قتل بیمه‌شده توسط یکی از ذینفعان آن صورت بگیرد فرد از دریافت سهمش از منافع بیمه‌نامه‌‌‌‌ کاملاًمحروم خواهد شد. لذا سهام سایر افراد ذی‌نفعان آن نیز پرداخت‌‌‌‌ می‌گردد. شرکت‌های بیمه‌گر خطرات و آسیب‌هایی که به صورت اتفاقی و ناگهانی رخ‌‌‌‌ می‌دهد را بیمه‌‌‌‌ می‌کنند. به همین دلیل چنانچه که استفاده‌کننده‌مان یا ذینفعان فرد بیمه‌شده را به قتل برسانند خطر از حالت اتفاقی خارج‌‌‌‌ می‌شود و حتمی خواهد بود. این موضوع را‌‌‌‌ نمی‌توان در مفاد قرارداد بیمه‌نامه درج کرد. چنانچه که استفاده کنند قصد دفاع مشروع داشته باشد باعث محروم شدن وی از کلیه‌ی مزایای بیمه‌نامه نخواهد شد.

5. خطرات و حوادث مسافرت هوایی

تنها در صورتی سرمایه بیمه‌گذار قابل پرداخت خواهد بود فرد به عنوان یک مسافر عادی و در خطوط حمل‌ونقل تجاری مجاز مسافرت کند‌‌‌‌ می‌تواند از خدمات تحت پوشش بیمه عمر استفاده کند.

6. خروج غیرمجاز از کشور

چنانچه که بیمه‌شده به صورت غیرمجاز اقدام به خارج از کشور کند سرمایه بیمه‌نامه او قابل پرداخت نیست.

7. کارها و فعالیت‌های خطرآفرین

در صورتی که بیمه‌گذار در اثر فعالیتی پرخطر مانند پروازهای اکتشافی و یا هر نوع تمرین و آموزشی مانند پرواز هوایی، غواصی، پرش یا هدایت کایت و سایر فعالیت‌ها و اقدامات دیگر جان خود را از دست داد سرمایه و اندوخته شخص بیمه‌گذار به او تعلق‌‌‌‌ نمی‌گیرد و ذی‌نفعان آن نیز‌‌‌‌ نمی‌توانند مطالبه‌ای در این خصوص داشته باشند.

8. تشعشعات هسته‌ای

در حالی که بیمه‌گذار در اثر انفجار یا تشعشعات هسته‌ای و غیره از آن جان خود را از دست دهد هیچ اندوخته و سرمایه‌ای به او پرداخت‌‌‌‌ نمی‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *