انواع بیمه‌‌‌ عمر در جهان

بیمه عمر یکی از بیمه‌‌‌های متداول و مرسوم در دنیا ویژه کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود، اما متأسفانه اکنون در کشور ایران به دلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی مردم از این نوع بیمه خیلی از افراد اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند و به این بیمه به عنوان یک بیمه غیرضروری و غیراجباری می‌نگرند؛ اما افراد با انتخاب کردن بیمه عمر و بازنشستگی می‌توانند در حیات خود از یک سرمایه‌گذاری سودآور استفاده کنند و همچنین از پوشش‌‌‌های بیمه‌ای نیز‌‌‌‌ کاملاً بهره‌برداری نمایند، در صورتی که میانسال هستید و تمایل دارید که برای آینده‌ی خود سرمایه‌گذاری کنید تا آینده‌ای مطمئن برای خود و خانواده رقم بزنید بیمه عمر می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. با سرمایه‌گذاری در بیمه عمر دیگر نگران آینده خود نباشید.

انواع بیمه‌‌‌ عمر

انواع بیمه‌‌‌ عمر عبارتند از:

  1. بیمه عمر زمانی
  2. بیمه تمام عمر
  3. بیمه مختلط پس‌انداز
  4. بیمه‌‌‌های عمر گروهی
  5. بیمه مستمری
  6. بیمه عمر بازنشستگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

بیمه عمر زمانی

1. بیمه عمر زمانی

بیمه عمر زمانی به بیمه‌نامه‌هایی که برای پوشش دادن خسارت فوت بیمه‌ شده تا زمان اعتبار بیمه‌نامه، برای مدت زمان مشخصی صادر می‌شود. در این نوع بیمه به علت ساده بودن هنگامی که بیمه‌ شده فوت می‌کند در طول مدت اعتبار قرارداد آن به او بازگردانده می‌شود.
چنانچه که بیمه‌شده تا اتمام قرارداد نیز زنده باشد مبلغی به عنوان تعهدات ‌‌‌‌بیمه‌گر به بیمه‌گذار پرداخت نمی‌شود و ‌‌‌‌بیمه‌گر نیز تعهدی نسبت به پرداخت اقساط مندرج در بیمه‌نامه را نخواهد داشت و حق بیمه‌‌‌ها نیز دیگر قابل‌برگشت نیست در این نوع بیمه‌نامه‌‌‌ها که برای زیر یک سال یا کمتر از آن تا چندین سال نیز صادر می‌شود.

سایر بیمه‌‌‌های عمر زمانی را می‌توان به:

  • قابل‌تبدیل
  • قابل تمدید
  • بیمه‌‌‌های عمر زمانی با سرمایه نزولی

2. بیمه‌‌‌های تمام عمر

یکی از منحصر به ‌فردترین بیمه‌نامه‌‌‌های عمر، بیمه‌‌‌های تمام عمر است که در این بیمه‌نامه‌‌‌ها حق بیمه به صورت سالیانه پرداخت می‌شود. سرمایه‌ی مشخص شده هنگامی که بیمه‌شده فوت کرده باشد به وارث قانونی و درجه یک آن داده می‌شود؛ بنابراین با توجه به شرایط پرداخت حق بیمه به صورت تنظیم می‌شود که تا زمانی که بیمه‌گذار در قید حیات است از آن استفاده کند، اما این امکان نیز وجود دارد که در صورت تمایل بیمه‌گذار شرایط قرارداد و حق بیمه‌نامه به صورتی تنظیم شود که برای تمام عمر نباشد و تنها تا رسیدن بیمه‌گذار به سن بازنشستگی به اتمام برسد.

انواع مختلف بیمه عمر شامل:

  • بیمه عمر مشترک
  • پرداخت محدود حق بیمه
  • پرداخت حق بیمه در تمام طول قرارداد
  • بیمه مختلط پس‌انداز

یکی از نمونه‌‌‌های بیمه‌ای که به صورت قراردادی می‌باشد بیمه‌‌‌های مختلط پس‌انداز است که در آن ‌‌‌‌بیمه‌گر متعهد است که در ازای پرداخت حق بیمه‌ای که از بیمه‌گذار دریافت می‌کند. در صورت فوت بیمه‌شده و یا در طول مدت قرارداد بیمه و یا در قید حیات بودن آن در اتمام مدت بیمه، هزینه‌ای را بیمه به ذینفع مندرج در بیمه‌نامه پرداخت کند و بر همین اساس نیز ویژگی‌‌‌های بیمه‌‌‌های مختلط پس‌انداز از مرسوم‌ترین و پرکاربردترین بیمه‌‌‌های عمر به شمار می‌رود.

انواع مختلف بیمه عمر

این نوع پوشش‌‌‌های بیمه‌ای در دهه‌‌‌های اخیر به علت ارائه پوشش‌‌‌های مناسب در هنگام فوت ناگهانی بیمه‌گذار برای وارثان آن و همچنین به علت ارائه دادن پوشش‌‌‌های مناسب در صورت فوت مدتی که بیمه‌گذار زنده است مورد توجه همگی افراد است. این نوع بیمه‌نامه‌‌‌ها دارای انواع و اقسام مختلفی است که به در ادامه به چند نمونه از آن‌‌‌ها می‌پردازیم.

  • بیمه‌‌‌های پس‌انداز سرمایه‌گذاری
  • پایین بودن حق بیمه در سال‌‌‌های نخست
  • بیمه‌نامه پس‌انداز با حق انتخاب
  • با دو برابر سرمایه در صورت فوت
  • با دو برابر سرمایه در صورت حیات

3. بیمه‌‌‌های عمر گروهی

یکی از خدمات بسیار جدید که در صنعت بیمه به وجود آمده است این است که بیش از 60 الی 70 سال است که از ظهور آن نمی‌گذرد. بیمه‌نامه‌‌‌های گروهی که در میان گروه‌‌‌ها، انجمن‌‌‌ها و سایر اعضای آن گروه رونق دارد؛ به نحوی که در این سال‌‌‌ها به دلیل وجود تشکل‌‌‌های کارگری، ادارات و مؤسسات دولتی و سازمان‌‌‌های تجاری علاقه‌ای بسیاری برای عقد این نوع قرارداد از بیمه‌نامه عمر دارند. از مهم‌ترین علت‌‌‌های گسترش بیمه عمر گروهی می‌توان به مزیت‌‌‌های گسترده‌ای که این نوع بیمه‌نامه اعم از پایین بودن قیمت حق بیمه در مقایسه با سایر بیمه‌‌‌های عمر دیگر می‌باشد من جمله بیمه عمر انفرادی، یکسان بودن حق بیمه کلیه افراد همچنین اصول و روش‌‌‌های بیمه گری ساده‌‌‌‌تر و آسان‌‌‌‌تر و غیره اشاره کرد که باعث گرایش و تمایل بیش از بیش افراد به این نوع از بیمه‌نامه‌‌‌ها شده است.

تمامی طرح‌‌‌های بیمه عمر به صورت خلاصه شده به آن‌‌‌ها اشاره می‌کند که امکان ارائه گروهی را دارند. در این نوع از قراردادها که توسط شخص کارفرما با بیمه گران بسته می‌شود و مدت زمان آن تنها به صورت یکساله می‌باشد. چگونگی مشخص کردن سرمایه بیمه عمر در اصفهان در واقع به صورت چند برابر حقوق ماهانه یعنی از 30، 60 یا 120 برابر آن نیز می‌رسد.

بیمه‌‌‌های مستمری

4. بیمه‌‌‌های مستمری

در این نمونه از بیمه‌نامه که در ازای پرداخت حق بیمه که از طریق بیمه‌گذار، ‌‌‌‌بیمه‌گر پرداخت مستمری را برای مدت زمانی مشخصی و با تمام عمر بیمه‌شده تعهد می‌کند. در این نوع پوشش بیمه‌نامه‌ای در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مورد استقبال و نیاز عموم افراد قرار گرفت. به بیان ساده‌‌تر بیمه‌های مستمری برای اشخاصی مناسب و خوب است که بتوانند بهترین نتیجه را از پس‌انداز و سرمایه اندوخته‌ی خود در دوران حیات و زندگی خود همچنین فعالیت خود دریافت کنند.
در واقع اشخاصی که تمایل ندارند که در دوران سالمندی و پیری و یا از کارافتادگی با مشکلات عدیده‌ی مالی مواجه شوند به همین دلیل با انتخاب این نوع بیمه یعنی بیمه مستمری می‌توانند تمامی مشکلات خود را برطرف نمایند.
انواع بیمه‌‌‌های مستمری عبارت است از:

  • متغیر
  • مخفف
  • مضاعف
  • بلافاصله
  • با فاصله

5. برگشت حق بیمه

در این نوع از پوشش بیمه‌ای که به نام بیمه‌نامه مستمری می‌باشد برخلاف بیمه‌های عمر، میزان ریسک عمر طولانی بیمه‌گذار برحسب جداول مرگ‌ومیر تحت پوشش قرار می‌گیرد.

6. بیمه‌نامه بازنشستگی

یکی از دوره‌های فراغت و استراحت سالمندان بازنشستگی است که در این دوران نیز افراد دیگر توان کار کردن و فعالیت ندارند و برای گذراندن زندگی و معاش و درمان خود نیاز به سرمایه‌گذاری دارند تا بتوانند در آینده از آن استفاده کنند و تمامی مشکلات خود را برطرف نمایند این افراد با بستن قرارداد بیمه عمر بازنشستگی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده آسوده‌خاطر زندگی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *